مزایایی کسب و کار الکترونیکی را میتوان در ابعاد مختلف دنبال خود. به عنوان مثال میتوان از مزایای آن در دو سطح بنگاه و اقتصادهای بهرهمند شد. مزایای به کارگیری این فنآوری تجاری برای بنگاهها را در یک کلام میتوان در رقابتند شدن آن خلاصه نمود.
به بنظر میرسد با اندکی تأمل بتوان 3 اصلی را که باعث رقابتبندی بین بنگاهها میشود اینگونه بیش نمود:
1- استراتژی رقابتی (رهبری بهای تمام شده، تمایز محصول و تمرکز)
2- ورود شرکت های تازه وارد به اقتصاد و ایجاد محصولات جایگزین.
3- حذف واسطهگری
ده مولفهای که سبب میشوند تجارت الکترونیکی در چارچوب فوق به رقابتبندی بنگاه منجر شود عبارتند از:
1- کاهش هزینه ارتقای محصول
2- کانالهای توزیع ارزانتر
3-
4- کاهش زمانی عرضه
5- ارائه خدمات مطلوب به مشتری
6- نوآوری در تولید محصول
7- افزایش دانش و اطلاعات مشتری
8- ارتباط دو سویه با مشتری
9- طبقهبندی و یکپارچهسازی اطلاعات در مقابل نیاز مشتریان
10- ورود به بازارهای جدید
مزایای کسب و کار (تجارت) الکترونیکی را میتوان در راستای اثر بخشی آن بر مولفه های بهبود دهنده عملکرد بنگاهها ارزیابی کرد. مطالعات انجام یافته نشان میدهد تجارت الکترونیکی در مقایسه با سایر کاربردهای IT در تجارت، در اثر بخشی روی سه مولفه ارتقای عملکرد و بنگاههای فرا ملیتی یعنی کارایی، پاسخگویی و یادگیری سازمانی از جامعیت برخوردار است. مزایای دیگر کاربرد E-C [1] را میتوان در چارچوب جهانی شدن بنگاهها تحلیل کرد. مطالعات انجام شده بیانگر همگرایی جهانی شدن بنگاهها و توسعه کاربرد E_C توسط آنها و همینطور اثر بخش E-C روی بهبود عملکرد بنگاههاست.
نتایج مطالعات انجام یافته حکایت از نکات زیر دارد:
1- بنگاههایی که بیشتر جهانی هستند، بیشتر از تجارت الکترونیک استفاده میکنند.
2- هر چه بنگاه جهانیتر باشد از B2B بیشتر استفاده میکند.[2]
3- بنگاههایی که جهانیتر هستند با بکارگیری تجارت الکترونیکی از بهبود بیشتری در عملکردشان برخوردار میشوند.
4- بکارگیری تجارت الکترونیکی، اثر جهانی شدن در بهبود و عملکرد بنگاه را تقویت میکند.
5- رابط مستقیمی میان سطح بکارگیری تجارت الکترونیکی و عملکرد بنگاه بر حسب افزایش کارایی، انطباق و هماهنگی و میزان فروش و موقعیت بازاری (تجارت) وجود دارد. مزایای کسب و کار و تجارت الکترونیکی را میتوان بر روی رقابتمندی اقتصاد ملی نیز بررسی کرد. به منظور بررسی اثر کسب و کار و تجارت الکترونیکی روی رقابتمندی اقتصاد ملی، تحلیل ارزیابی اثر آنها روی مولفههایی اجزای شاخص رقابتمندی رشد (GCI) انتخاب شده است. این شاخص از مبنای نظری محکمی برخوردار است و بوسیله «جفری سچز» و «جان مک آرتور» توسعه یافته و برای اولین بار در گزارش سال 2002 – 2001 رقابتمندی جهانی ارائه شده است. این شاخص در واقع بر مبنای این نظریه که رشد اقتصادی بر سه رکن محیط اقتصادی، نهادها و فنآوری مبتنی است تدوین شده است.
[1] - Eleeteronic Comeree
[2] - Business To Business در جایی است که بخواهیم خرید و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونیک انجام و خارج از حیطه خردهفروشان عمل نمائیم.
پیشنهاد ویژه دانلود هزاران تحقیق و مقاله حقوقی