ضرورت توسعه تجارت الکترونیک در کشورهای جهان سوم

http://s9.picofile.com/file/8295094234/%D8%B1%D8%A8%D9%81%DB%8C%D8%AB%D8%B3%D8%B3%DB%8C%D8%A8%D9%84.PNG



عوامل اصلی که می توان آنها را به عنوان محرکهای مهم در تغییر کسب و کارها برای باقی ماندن در محیط رقابتی عنوان نمود را می توان به صورت زیر دسته بندی تمود: ـــ محصولات فیزیکی کم کم در حال تبدیل شدن به محصولاتی هستند که کمتر محسوسند . برای مثال ماشین ها ، تلویزیون ، ضبط صوت همگی اجزاء دیجیتالی دارند و مجلات و روزنامه ها از طریق وب قابل دسترسی هستند. ـــ فاصله مکانی دیگر مانعی برای مبادلات تجاری نمی باشد نزدیکترین رقبا و نزدیکترین مشتری فقط به اندازه یک با ما فاصله دارند . کسب و کارها باید در چنین محیطی رقابت کنند. ـــ زمان بسیار ارزشمند است . افراد مشغولند و زمان کمی برای انجام کارهایشان دارند. اقامت فراغت بسیار ارزشمند است و مردم دوست ندارند آن را هدر دهند .هر چیزی که زمان مورد نیاز برای انجام کارهای مردم یا حتی انجام وظایفشان و در منزل تسهیل کند از سوی مردم پذیرفته می شود . برای مثال ارتباط از راه دور ، خرید نیازمندی ها به صورت ، دسترسی مستقیم به سرگرمی ها و .... ـــ دارایی های فیزیکی محسوس ، دیگر اهمیت زیادی برای شرکت ها ندارند. کارکنان این شرکت ها در واقع دارایی اصلی آنها می باشد که فیزیکی محسوب نمی شوند بلکه بیشتر نوعی دارایی معنوی هستند . استخدام ، بازنشسته کردن و انگیزه مند کردن افراد عامل بسیار مهمی می باشد. ـــ رشد کسب و کار از طریق عضویت در شبکه مالی تسهیل می گردد . ارزش از طریق تعداد اعضاء موجود در شبکه افزایش می یابد . به عبارتی قانون قدیمی کمیابی مساوی با ارزشمندی است جای خود را به قانون حضور در همه جا و همه وقت مساوی با ثروت است داده است به عنوان مثال با بیش از 10 میلیون عضو برای موسسان خود ثروت زیادی را از طریق ارائه خدمات جهانی به کاربرانش به بار آورده است چون یک اجتماع بزرگ با تماس های مکرر ایجاد کرده است که تبلیغات در این محیط سود فراوانی را برای صاحبان خود فراهم می کند. ــ ارزش سازمان با افزایش سهم بازار افزایش می یابد . ـــ واسط ها حذف نمی شوند و اغلب جای خود را به شکل دیگری از واسط ها می دهند مانند واسط های الکترونیکی مانند درگاههایی که مکان خاصی ندارند. ـــ در بازارهای جدید مشتریان قدرت جدیدی به دست می آورند و فروشندگان نیز فرصت های جدیدی به دست می آورند . اینترنت در حال ایجاد یک بازار بسیار کارا از نظر وجود اطلاعات کامل است. ـــ در تجارت الکترونیکی نحوه مبادلات فنی در حال تغییر است به طور مثال از حالت شرکت خریداران خارج شده و در حال تبدبل شدن به تجارت یک به یک است . ـــ خرید از طریق روشهای جدید تجاری آسانتر شده است . محصولات و خدمات به صورت 24 ساعته و در همه جا از طریق شبکه های ارتباطی قابل ارائه و آگهی کردن است . عوامل فوق را می توان از عوامل اصلی دانست که محرک شرکتها برای پذیرفتن تغییر و حرکت به سمت الکترونیک کردن فعالیتهای تجاریشان می باشد. امروزه پدیده جهانی شدن به صورت یک امر غالب جهانی درآمده است . این پدیده کشورهای در حال توسعه را نیز صرفنظر از تمایل یا عدم تمایل آنها در بر گرفته است . با وجود مخالفت هایی که در سطح جهانی در مقابل فرایند جهانی شدن صورت می گیرد عملا این پدیده حتی در شکل محدودتر خود دنیای تجارت بین الملل را به گونه ای تحت تاثیر قرار خواهد داد که شاید بتوان ماهیتی جدید برای اقتصاد جهانی متصور شد.  مهمترین پیامد تجاری و اقتصادی که می نوان از پدیده جهانی شدن انتظار داشت حرکت هر چه بیشتر اقتصاد جهانی به سمت اقتصاد آزاد و حرکت هر چه بیشتر بازارهای جهانی به سمت بازار رقابت کامل است. در این محیط مزیت های رقابتی حاصل از توانایی کشورها در تولید و عرضه محصولاتی که دارای کمترین هزینه ، بیشترین کیفیت ، بهترین خدمات و برترین شهرت جهانی است در روند حرکت کشورها در جهت توسعه در تمام ابعاد حرف اول را می زند. همانطور که در مورد سازمان تجارت جهانی شاهد هستیم نرخ مبادله در تجارت بین الملل به نفع کشورهایی کهاز بیشترین مزیت رقابتی عرصه بین المللی برخوردارند تقویت می شود. سهمی که کشورها به عنوان یک کشور در حال توسعه در تجارت بین الملل دارا است چیزی در حدود یک سوم سهم جمعیت این کشور در جهان است . این مساله و یادآوری این نکته که حضور ضعیف ایران در تجارت بین الملل به زمانی قبل از طرح موضوعاتی مانند جهانی شدن و تجارت الکترونیکی برمی گردد و بیانگر این واقعیت است که کشور ما علاوه بر مزایای رقابتی جدید که تحت این دو مفهوم شکل گرفته است به ط.ر کلی در سطح بین الملل از نظر مزیت نسبی در وضع مناسبی به سر نمی برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.