مزایای رقابتی تجارت الکترونیکی

http://s9.picofile.com/file/8295094234/%D8%B1%D8%A8%D9%81%DB%8C%D8%AB%D8%B3%D8%B3%DB%8C%D8%A8%D9%84.PNG



از زمان بکارگیری مبادله الکترونیکی داده ها در انجام مبادلات تجاری تا به امروز که اینترنت و وب جهانی به عنوان کاراترین ابزار انجام تجارت الکترونیک مطرح شد مزایای رقابتی قابل توجهی نصیب افراد و شرکت هایی که به این شیوه تجاری روی آورده اند گردیده است . شواهد دال بر این ، حاکی از لزوم توجه و علاقه به سایر کشورها به تجارت الکترونیکی است . در زیر به چند مورد از مزایای رقابتی توجه می شود: -  تجارت از طریق اینترنت عملا مستلزم هزینه ورود بسیار پایین است ، چرا که هزینه های گزاف خرید ، اجاره و بکارگیری ساختمان ها ، نیروی انسانی ، لوازم اداری و .. به سمت صفر می رود. -  کاهش شدید هزینه ارزش دارایی های مورد نیاز برای پرداختن به یک کسب و کار و نیز صرفه جوییهای شگفت آوری که به تجارت الکترونیکی برای شرکت ها به همراه می آورد و منجر به افزایش سود این سازمان ها می شود عملا به طور مضاعف منجر به بازده سریع روی سرمایه گذاریها شده است.  -  از طرف دیگر استفاده از اینترنت در انجام امور تجاری بسیاری از نیازهای اطلاعاتی شرکت های تجاری را به نحو چشمگیری تامین کرده است. نیازهایی که شاید  در شیوه قدیم انجام تجارت به راحتی برآورده نمی شد.  اطلاعات مربوط به مناقصه ها ، شرایط رقابتی ، روند بازار و مواردی از این قبیل مزیت های رقابتی خاصی را برای شرکت هایی که از تجارت الکترونیکی استفاده می کنند به همراه داشته است. -  از دیگر مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی برای برقراری ارتباطات تجاری مساله دقت و صرفه جوییهای زمانی حاصل از ارتباطات است به گونه ای که انتقال سریع داده ها و امکان انجام بسیاری از فرآیندهای تجاری در مدت کمتر از چند دقیقه کارایی تجارت را تا حد زیادی افزایش داده است . - امکان ورود و خروج سریع به و از اینترنت و به تبع آن تعداد بسیار زیاد عرضه کنندگان و همچنین مزایای حاصل از آزادی اطلاعات منجر به تقویت نظریه بازار رقابتی و نزدیک تر شدن بازارها به سمت الگوی ایده آل بازار آزاد است. علاوه بر این مزایای ناشی از تجارت الکترونیکی را بر اساس یک تقسیم بندی جدید می توان به دو دسته مزایای مربوط به عرضه کنندگان و مزایای مربوط به مشتریان تقسیم بندی کرد. از مزایای تجارت الکترونیکی برای فروشندگان و عرضه کنندگان می توان موارد زیر را نام برد: صرفه جویی هزینه ای در انجام فعالیتهای مربوط به ترفیع و بازار یابی  ارتقاء خدمت رسانی به مشتریان ،مسئولیت و انعطاف پذیری  ارتباطات بادوام و سودآورتر با مشتریان و عرضه کنندگان  صرفه جویی در هزینه ایجاد بازارهای جدید افزایش امکان طراحی محصولات و خدمات جدید افزایش امکان استفاده از ابزار تولید و سفارش و تحویل همزمان و به تبع آن کسب سهم بازار بیشتر ارتقاء تصویر مارک تجاری فروشنده و به تبع آن افزایش وفاداری مشتریان از طرفی مزایایی که برای مصرف کنندگان و خریداران در تجارت الکترونیکی نام می برند عبارتند از: ایجاد فرصت ها و انتخاب های متنوع تر در هنگام خرید و انتخاب محصول  امکان جمع آوری اطلاعات جامع تر قبل از خرید  افزایش پتانسیل کاهش قیمت محصولات و خدمات تولیدی قیمت کمتر که خود حاصل از کاهش قیمت تمام شده برای عرضه کننده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.