مدل تجارتی شرکت با شرکت(B2B)

http://s9.picofile.com/file/8295094234/%D8%B1%D8%A8%D9%81%DB%8C%D8%AB%D8%B3%D8%B3%DB%8C%D8%A8%D9%84.PNG



پیش بینی می شود که بخش (B2B)  تا سال 2005 حداقل 7  تریلیون  دلار رشد نماید به طوری که یک بخش اصلی از بازارجهانی  EC تشکیل دهد درپیش بینی بازار جهانی B2B  برای2003 1 تا 4 تریلیون دلار خواهد بود . نسبت حجم کل مبادلات تجارت الکترونیکB2B  در سال 1997 به 2% در سال 2000 رسید و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2005 به 10 درصد افزایش یابد. در این میان کالاهای شیمیایی ، وسایل الکترونیکی ، تجهیزات جانبی ، محصولات کشاورزی ، حمل و نقل و انبارداری ، وسایل نقلیه ، پتروشیمی ، کاغذ ، ملزومات اداری و مواد غذائی از جمله محصولات و کالاهای پیشقدم در تجارت B2Bهستند چگونگی انجام B2B  معاملات B2B  می تواند مستقیما بین یک خریدار و یک فروشنده  یا  توسط  یک واسطهonline انجام گیرد که این واسطه می تواند یک بخش یا سیستم الکترونیکی یا یک سازمان باشد. در روش سنتی B2B از طریق فاکس ، تلفن یا به صورت انتقال الکترونیکی داده ها انجام می پذیرد در حالی که B2B از طریق یک شبکه الکترونیکی که معمولا از طریق اینترنت است انجام می گیرد. همچنین توجه کنید که B2B می تواند به طور کامل توسط زنجیره تامین یا توسط هر یک از اجزای آن انجام پذیرد. انواع معاملات  اساسا در B2B   دو  نوع  معامله  وجود  دارد ،  خرید های  خرد و خرید  منابع استراتژیک .  خریدهای  خرد  به مواردی اطلاق می شود که طی آنها   کالاها   و خدمات به نرخی که توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود ، خریداری  می گردند. فروشندگان و خریداران معمولا همدیگر را نمی شناسند معاملات سهام ، معاملات کالاهای اساسی (شکر، ذرت و غیره) مثال هایی از خریدهای خرد هستند. درقابل خرید منابع استراتژیک ، مستلزم  بستن قراردادهای  بلند مدت می باشد که معمولا توسط مذاکرات بین خریداران و فروشندگان انجام می پذیرد.  خریدهای خرد ممکن است با پشتیبانی شخص  ثالثی  مقرون به صرفه شود ،  در حالی  که  خریدهای استراتژیک   توسط   یک زنجیره  تامین می تواند موثر تر و   کاراتر باشد.  نهادهایB2B : نهادهای کلیدی B2B و اهمیت هر یک به شرح ذیل می باشد: ـ شرکت های فروشنده با دیدگاه مدیریت بازار یابی.  ـ شرکت های خریدار با دیدگاه مدیریت تامین کننده وسایل. ـ واسطه های الکترونیکی ارائه کننده کالا که به صورت مجزا دست به عرضه کالا می زنند مثل خدمات زنجیره تامین و معادله e-shop.  ـ خط مشی های تجاری ، پروتکل مذاکرات و تعیین قیمت مثل مزایده ها ، نقص مزایده ها و غیره . ـ خدمات پرداخت و تهیه مکانیزمی جهت ارسال پول به فروشنده. ـ تامین کنندگان سازمان ، نیروهای بسته بندی،انبارداری، تحویل و سایر اعمالی که برای انجام معامله لازم است. ـ خط مشی های شبکه، اینترنت،اینترانت، اکسترانت یا شبکه های ارزش افزوده ـ پروتکل ارتباط EDI یاXML  ـ سایر خدمات، خدمات مستقیم ، قوانین فروشنده و خریدار،امنیت ، سند تضمینی ـ یکپارچگی نهایی ،  اتصال به سیستم های ERP ،  پایگاه داده ها   ،  اینترانت وکاربردهای تخصصی  فرآیندهای اطلاعات B2B : طبق نظریه هندفیلد و نیکولز در سال 1999 ، به کاربران B2B در شرکت ها پیشنهاد می کنند که به اطلاعات زیر به ترتیب دسترسی پیدا نمایند: ـ محصول: مشخصات فنی، قیمت ها و سوابق فروش ـ مشتری: سوابق فروش و پیش بینی ها  ـ عرضه کنندگان: خط تولید و زمان تولید ، وضعیت دوره های فروش ـ فرآیند تولید: سرمایه گذاریها ، تعهدات ، طراحی تولید ـ حمل و نقل ( جابجائی ها) : جرثقیل ها، زمانهای حمل، هزینه ها ـ انبارداری: سطوح انبارداری، زمانهای حمل، محلها ـ زنجیره تامین: ارتباطات کلیدی، قوانین و رابطه های شرکا ، زمانبندی ها ـ رقبا: نشانهای تجاری، محصولات تولیدی رقابتی، سهم بازار ـ فروش و بازاریابی: نقطه فروش، تبلیغات  ـ فرآیندها و عملکرد زنجیره تامین: تشریح فرآیند، اندازه گیری عملکرد، کیفیت  زمان تحویل و رضایت مشتری  واسط های الکترونیکی در B2B: هر  دو  مصرف  کننده  ( شخصی  و شرکتی ) اقلامی مثل کتاب ، نوشت افزار و کامپیوترهای  شخصی  را می خرند .  دراین  حالت  مصرف کنندگان    و شرکتها  می توانند  از  طریق  واسطه  اقدام کنند . بهر حال، اقلام تخصصی مثل تجهیزات صنعتی  و قطعات  یدکی  فقط  توسط  شرکت ها  خریداری می شوند  . برای مثال قطعات  یدکی  هواپیماهای  جت  فقط  توسط   شرکت ها خریداری می شوند .  در   همین  شرکت  بوئینگ  به  عنوان  واسطه   بین  شرکت های ماهواره ای  و 300 عرضه کننده قطعات یدکی عمل می کند. مزایای مدل های B2B : عموما  شرکت ها با  استفاده  از B2B  می توانند   کاغذ بازی ها را  حذف  کرده  زمان گردش  کار را  کاهش  دهند، خطاها را کم کنند، کارائی پرسنل را بالا ببرند  هزینه ها  را حداقل کنند ، خدمات بهتری به   مشتریان  ارائه نمایند  و مدیریت ارتباطات شرکت را افزایش دهند.   مدل های B2B : فعالیت های B2B  به چندین شکل   انجام می گیرد . این فعالیتها به 3 مدل طبقه بندی شده اند . مدل های شرکت محوری ، بازارهای چند به چند و سایر  مدل ها مدل های شرکت محوری(یک به چند یا چند به یک) در مدل های شرکت محوری، یک شرکت خودش همه امور فروش را انجام می دهد که هدف ازآن فروش در بازار مصرف است (یک فروشنده-چند خریدار) یا یک شرکت خودش تمام امور خرید را انجام می دهد که هدف آن خرید  در بازار مصرف است ( چند فروشنده – یک خریدار) وشرکت توسط سیستمهای پشتیبانی اطلاعاتیش کنترل لازم را انجام می دهد وچندین مدل فروش و خرید بکار گرفته می شود. تجارت در بازار چند به چند مراکز الکترونیکی مختلفی وجود دارند که از طریق آنها تعداد زیادی خریدار و فروشنده به روش الکترونیکی  با یکدیگر ارتباط  برقرار می کنند . این  مراکز الکترونیکی به جوامع تجاری ، معاملات تجاری یا معاملات معروف هستند. بازارهای عمودی در مقابل بازارهای افقی بازارها به دو نوع بازار عمودی و افقی طبقه بندی می شوند . بازارهای عمودی بازارهایی هستند که خرید و فروش با یک  نوع  صنعت  یا جزئی از آن صنعت انجام می گیرد. مثل وسائل الکترونیکی،اتومبیل،آهن آلات،مواد شیمیایی و غیره. بازارهای افقی بازارهایی هستند که روی یک نوع از خدمات یا  محصولاتی که  در تمام صنایع کاربرد دارد متمرکزمی شود. مثل ملزومات اداری کامپیوترهای شخصی یا خدمات مسافرتی. موارد موفق و مزایای آن از جمله شرکت هایی که به طور موفقیت آمیزی از مدل  فروش مستقیم استفاده کرده اند ، می توان از شرکت های Dell,Intel,IBM,Cisco نام برد. هزاران شرکت از این مدل استفاده می کنند. شرکت هائی که از این مدل استفاده مینمایند ممکن است  مثل  تعدادی  از فروشندگان  دارای اعتبار مالی در بازار و دارای مشتریان وفادار و موفق باشند . یکی ا ز نقش های اصلی  فروشندگان  کوچک چگونه پیدا کردن خریداران است. مزایای اصلی فروش مستقیم به قرار زیر است: ـ کاهش هزینه فرآیند و اتلاف وقت  ـ سرعت بخشیدن به چرخه سفارش ـ کاهش خطاها در ساخت محصول ـ کاهش هزینه جستجوی خریداران ( پیدا کردن فروشندگان- مقایسه قیمتها) ـ کاهش هزینه جستجوی فروشندگان(تبلبغ برای خریداران) ـ کاهش هزینه های تدارکات ـ توانایی در مشتری گرائی ـ توانایی در ارائه قیمت های مختلف به مشتریان مختلف (خصوصی کردن، مشتری گرائی) محدودیت ها: همراه با B2B,B2C فروشندگان ممکن است استفاده از کانال های مختلف را با سیستم های توزیع موجود تجربه کنند . محدودیت دیگر این است که اگرEDI به کار گرفته شود هزینه های مشتری افزایش می یابد، نهایتا تعداد استفاده کنندگان باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا سیستم را توجیه کند. خدمات تجارت الکترونیکی  بالاخص در مورد سرویسهای B2B  به 6  بخش  تقسیم می گردند .سرویسهای   B2B به گروههای  زیر طبقه بندی  می شوند: زیرساخت الکترونیکی فرایند الکترونیکی بازارهای الکترونیکی محتویات الکترونیکی ارتباطات الکترونیکی خدمات الکترونیکی  بیشتر شرکت ها خودشان به نتهایی سرویسهای حمایتی را ارائه نمی کنند و در عوض از سرویسهای تجارت خارجی استفاده می نمایند.  چرا خدمات B2B دارای منشا خارجی می شوند؟ هنگامی که EC   ظهور کرد آشکار شد که  لازم است  بسیاری از سرویسهای  حمایتی و پشتیبانی  درگیر در اطراف آن خارح شوند . دلایل اصلی اینکه چرا بیشتر شرکت ها ترجیح می دهند این کار را انجام دهند عبارتند از: میل به تمرکز بر تجارت مرکزی  نیاز داشتن به سرویسهای سریع،کامل و جاری فقدان تخصص وکارشناس( تجربه و منابع) برای بسیاری ازسرویسهای حمایتی لازم عدم وجود توانائی در صرفه جوئی اقتصادی  توسط  سرمایه ها و منابع خارجی که اغلب منجر به تحمل هزینه های بالائی برای  بخشهای داخلی می شود. در صورت مورد استفاده قرار گرفتن یک بخش داخلی عدم وجود توانائی در برآورده ساختن تقاضاهائی که سریعا در حال نوسانند . برای  مثال اگر یک بخش داخلی مورد استفاده قرار گیرد ، توانایی اینکه سریعا تقاضاهای در حال نوسان برآورده شوند وجود ندارد. لزوم  وجود سرویس های  بسیاری  برای یک  کارخانه  جهت به کار بستن سیستم های موجود ما برای به تصویر کشیدن اهمیت منابع خارجی و (بازرگانی خارجی)  نگاهی بر فرآیند اصلی و عمده پیشرفت  و مدیریت  کاربردهای  تجارت  الکترونیکی می اندازیم. مرحله اول: تکنیک خط مشی تجارت الکترونیک  مرحله دوم: ارئه طرح کاربردی مرحله سوم: درخواست و تقاضا مرحله چهارم: میزبانی، به کارگیری و ابقاء تجارت لکترونیکی هریک از مراحل ممکن است از چندین فعالیت تشکیل شوند . یک تجارتخانه ممکن است همه فعالیتهای این فرآیند را به طورداخلی (درون کارخانه ای) یا بعضی از آنها یا همه آنها را از طریق تجارت خارجی اجرا کند. علاوه براین طرح و نحوه  ابقاء  سیستم های فنی و تکنیکی ،  عملکردهای تجاری  زیادی وجود دارند که وابسته به استفاده از یک سایت WEB  هستند که  باید به آنها توجه شود. به عنوان مثال یک تجارتخانه که درحال انجام تجارت الکترونیکی باشد ، باید سیستم اجرای سفارش خود را طراحی و به کار گیرد و عملکردها و وظائف سازماندهی و پشتیبان را به انجام رساند  یا باید مقادیر پویائی را بر روی سایت ارائه کند .همچنین تجارتخانه باید سرویس هائی را جهت مشتریان و شرکای خودش ارسال دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.