عقد استصناع در اسلام

قرارداد استصناع شامل سفارش ساخت و تولید چیزی است به قیمت معین ، که طبق ویژگیهای مورد توافق در زمان آینده ساخته می شود . به بیان دیگر، موضوعی که عقد استصناع درباره آن منعقد می گردد، غالباً در زمان عقد موجود نیست ولی توسط سازنده در آینده ساخته می شود . در این قرارداد هم مواد اولیه و هم عملیات ساخت بر عهده سازنده است اما اگر مواد اولیه از شخص سفارش دهنده باشد ، این توافق نوعی اجاره تلقی می گردد و اگر چیزی را پیشنهاد دهند . خواهان آن است ، بالفعل آماده و ساخته شده و نزد سازنده باشد در این صورت توافق مزبور نوعی بیع یا خرید است.

روش استفاده از عقد استصناع در نظام بانکی کشورهای اسلامی ، به این صورت است که مشتری برای ساخت کالا یا ماشین آلات مورد نظر به بانک مراجعه می نماید و با نک با اخذ وثیقه و تعهدات لازم از مشتری ، ماشین الات یا کالای مذکور را تهیه کرده و در قالب بیع اقساطی یا نسیه به مشتری واگذار می کند . از سوی دیگر بانک برای تأمین ماشین آلات و یا ساخت کالا مورد نظر با تولید کننده یا سازنده آن در قالب عقد استصناع قرار داد می بندد، و سفارش خرید کالا را می دهد.

در اینجا بانک به عنوان واسطه عملیات مالی هم تأمین مالی را بر عهده دارد و هم واسطه سفارش به سازنده کالاست و ازما به التفات قیمت عقد استصناع و فروش نسیه کالا، سود می برد که مخصوصاً بعلت تأمین مالی و گنجاندن آن در قالب عقد استصناع اهمیت خاصی دارد .


کانال تلگرامی حقوقی 

پیشنهاد ویژه دانلود هزاران تحقیق و مقاله حقوقی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.