فروش اقساطی در اسلام

بانک ها می توانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای استفاده در امور تولیدی و خدماتی سه دسته از کالاهای زیر را تهیه و از طریق فروش اقساطی در اختیار متقاضیان قرار دهند:الف) مواد اولیه و لوازم یدکی ب)ماشین آلات ب) تأسیسات و تجهیزات ج) فروش اقساطی مسکن

الف) فروش اقساطی مواد اولیه و لوازم یدکی:

مشتری می باید تقاضای خود را مبنی بر ذکر نوع مواد اولیه و یا لوازم یدکی مورد نیاز مشخصات کل از قبیل مقدار و تعداد و ... و نیز معرفی تولیدکنندگان و یا فروشندگان مربوط ارائه نمایند. چون بانکها مجاز نیستند که بدون وجود این تقاضا اقدام  به خرید کالا بنمایند لاجرم می باید تعهدی به بانک بسپارد که کالای مورد تقاضا یش را پس از آنکه توسط بانک فراهم گردید از بانک خریداری نماید . برای اینکه بانک تقاضای  مشتری را مورد بررسی و سر انجام مورد تصویب قرار دهد . احتیاج به مقداری اطلاعات درباره نوع کار، و علل احتیاج به کالای مورد تقاضا ، سابقه و تجربه متقاضی در امر تولید کالای نهایی و... دارد که مشتری می باید کلیه این اطلاعات را که در فرمهای تقاضای موجود نزد بانک ، منعکس است در اختیار بانک قرار دهد مشخصات اصلی این گونه معاملات بانک ما به قرار زیر است .

1-مدت باز پرداخت قیمت اولیه و لوازم یدکی که توسط بانک فروش اقساطی می شود ، حداکثر یک سال است این مدت در مورد استثنایی حداکثر تا یک سال دیگر قابل تمدید است.

2-قیمت فروش اقساطی مواد اولیه و لوازم یدکی معادل قیمت تمام شده به علاوه سود بانک خواهد بود.

3-    سود بانک متناسب با مدت بازپرداخت تعیین می شود.

4-  وصول قیمت کالایی که از طریق فروش اقساطی در اختیار مشتری قرار گرفته است یکباره ( فروش نسیه ) یا به اقساط  (مساوی یا نا مساوی) بر حسب نظر مشتری  و موافقت بانکی خواهد بود.

ب- فروش اقساطی ماشین آلات، تأسیسات و تجهیزات:

نحوه ارائه تقاضا توسط مشتری و اطلاعاتی که می باید در اختیار بانک قرار دهد در این مورد نیز دارای همان جهار چوبی است که در مورد فروش اقساطی مواد اولیه و لوازم یدکی اشاره شد . بدیهی است به علت غیر مصرفی بودن وسایل ، ماشین آلات و تأسیسات در کوتاه مدت ، بانک برای بررسی و تصویب تقاضای مشتری به اطلاعات جامع تری نسبت به مواد اولیه و لوازم یدکی نیاز دارد و چون متقاضیان خود به خوبی از جزئیات مربوط به تقاضای خویش آگاهی دارند . می توانند کلیه اطلاعات مورد احتیاج بانک را در اختیار قرار دهند . مشخصات اصلی این گونه معاملات به قرار زیر است:

1-  مدت باز پرداخت قیمت وسایل ، ماسین آلات و تأسیسات که توسط بانک فوش اقساطی می شود نمی تواند از عمر مفیدآن بیشتر باشد.

2-  بانک ها معمولاً قسمتی از قیمت تمام شده این قبیل کالاها و اموال را نقداً از خریدار دریافت می نمایند . ضوابطی که ملاک تعیین میزان بیش دریافت فوق برای بانکها می باشد ، سطح صلاحیت ، تخصصی فنی متقاضی ونیز اولویتی است که در رشته فعالیت های تولیدی وجود دارد . همچنین نوع وسایل ، ماشین آلات و تأسیسات نیز در تعیین میزان پیش دریافت مؤثر است.

3-    قیمت فروش اقساطی وسایل ، ماشین آلات و تأسیسات معدل قیمت تمام شده به علاوه سود بانک خواهد بود.

4-    سود بانک متناسب با مدت باز پرداخت تعیین می شود .

5-  وصول قیمت این دسته از اموال یکباره ( فروش نسیه) و یا به اقساط (مساوی یا نامساوی) بر حسب نظر مشتری و موافقت بانک خواهد بود.

ج- فروش اقساطی مسکن:

بانک ها با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند ، می توانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش امر مسکن ، واحد های مسکونی را منحصراً بنا به درخواست کتبی و تعهد متقاضی مبنی بر خرید اینگونه واحد ها نقداً خریداری و به صورت اقساطی به آنان به فروش برسانند.

شرایط اعطای تسهیلات به متقاضیان واحدهای مسکونی از قبیل میزان پیش پرداخت و زمان دریافت آن ، مدت باز پرداخت بدهی و ... توسط شورای بانک تعیین می گردد


کانال تلگرامی حقوقی 

پیشنهاد ویژه دانلود هزاران تحقیق و مقاله حقوقی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.