معاملات سلف در اسلام

منظور از معامله سلف در عملیات بانکی ، پیش خرید نقدی محصولات تولیدی (صنعتی ،کشاورزی، معدنی) است به قیمت معین.

بنابراین زمانی که در جریان تولید کالا و یا فراورده ها تولید کننده دچار کمبود مالی در قسمتی از سرمایه در گردش مورد نیاز خود بشود ، می توانند از طریق پیش فروش قسمتی از تولید مشکل خود را بر طف نماید . به این ترتیب معمله سلف توسط بانک تنها زمانی مقدور است که :

1-  نیاز پولی مبتلا به تولید کننده فقط به صورت کمبود آن قسمت از سرمایه در گردش به وجود آمده باشد که برای هزینه های جاری به صورت پرداخت های پولی ( غیر از هزینه های مربوط به خرید مواد اولیه ، وسائل کار ، لوازم یدکی و غیره و...) به کار می رود.

2-    بانک پس از انجام بررسی های لازم نسبت به واقعیت چنین نیازی کسب اطمینان کند.

در شرایط فوق وجود کلیه عوامل لازم برای تولید به استثنای آن دسته از هزینه های مربوط به پرداخت دستمزد و بسته بندی  و پرداخت های اتفاقی و نظایر آن ضروری است که فراهم و موجود و آماده عمل می باشد. به علاوه وجوهی که بانک تحت معامله سلف به تولید کننده می پردازد الزاماً بایستی در جریان تولید همان کالا یا کالایی به کار رود که موضوع قرارداد پیش خرید بین بانک و تولید کننده واقع شده است.

متقاضی پیش فروش محصولات تولیدی به بانک لازم است در تقاضای خود هر گونه اطلاعاتی را که برای تصمیم گیری بانک برای قبول این تقاضا به کار می آید ، منعکس نماید عمده ترین موارد این اطلاعات در محدوده زیر می باشد :

1-    مشخصات شخصی (حقیقی یا حقوقی) تولید کننده.

2-    میزان تجربه و سوابق کاری در رشته تولیدی فعلی

3-    وضع مالیات ، میزان تولید و فروش واحد تولیدی در مورد محصول پیشنهادی برای پیش فروش به بانک

4-    ارائه مشخصات کامل کالای مورد نظر برای پیش فروش به بانک.

5-    تعیین قیمت فروش در زمان انعقاد قرارداد و نیز پیش بینی قیمت در زمانی که محصول بدست می آید .

6-  شروع مدت دوره  تولیداین کالا برای متقاضی از زمانی که با انعقادقرارداد وجه پیش فروش کالا را دریافت می نماید ، خواهد بود .

7-    علل و مشکل نیاز پولی بوجود آمده در مورد تولید کالای مورد نظر برای معامله با بانک.

 

برای آنکه تقاضای معامله سلف که از طرف مشتری و اصل شده، مورد قبول بانک قرار گیرد ، بانک می باید آن را مورد بررسی های لازم قرار دهد . نکات عمده ای که در جریان این بررسی برای بانک مطرح می باشد به قرار زیر است.

1-  متقاضی باید دارای واحد تولیدی دایر و در مرحله بهره برداری باشد . در بخشی کشاورزی متقاضی می باید خود مستقیماً درگیر فعالیتها ی تولیدی باشد و ضمناً از امکانات لازم برای تولید محصول از قبیل در اختیار داشتن زمین ، باغ و لوازم کار برخوردار باشد .

2-    کالای پیشنهادی متقاضی باید زود فاسد شود.

3-  فروش محصولات مورد معامله انحصاری نبوده و مشمول محدودیت های ناشی از وضع مقررات خاصی نباشد و خریدار انحصاری نیز نداشته باشد.

4-    کالای مورد معامله از کیفیت و استندارد مناسب و مطلوبی برخوردار باشد

5-    پیش بینی وضع بازار کالای مورد معامله سلف در زمان تحویل انجام شود

6-    بررسی وضع بازار و مقایسه قیمت خرید کالا با قیمت فروش نقد از طرف بانک در زمان انعقاد قرارداد.

7-    مدت قرارداد نمی تواند بیش از یک سال باشد .

پس از انجام بررسی های لازم با رعایت موازین قانونی حاکم بر عملیات بانک ها در مورد معاملات سلف بانک ضمن انعقاد قرار دادی با متقاضی نسبت به تأمین نیاز پولی از طریق پرداخت نقدی وجه کالای پیش خرید اقدام می کند.

جعاله:

یکی از تسهیلات بانکی که در نظام بانکداری به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار می گیرد جعاله است که به موجب آن جاعل یا کارفرما در مقابل انجام عمل معین ( طبق قرار داد) ملزم به ادای مبلغ یا اجرت معلوم می گردد.

طرفی که عمل یا کار را انجام می دهد ، عامل یا پیمانکار نامیده  می شود . از طریق استفاده از عقد جعاله در بکار گیری تسهیلات بانکی ، برای بانک ها امکان توسعه و گسترش در امور مربوط به تولیدات صنعتی و کشاورزی ، بازرگانی و خدماتی با تنظیم قرارداد به عنوان عامل فراهم می گردد. بنابر این بانک ها تقاضای مشتریان خود را که نتوانند از طریق سایر تسهیلات ذکر شده در قانون عملیات بانکی بدون ربا بر آورده نمایند ، می توانند با تنظیم قرارداد  جعاله مورد اجابت قرار دهند.

در موقع تنظیم قرارداد جعاله بانک ها بررسی لازم ، بر روی موضوع مورد جعاله را تا زمان حصول اطمینان از اجرای قرارداد و بر گشت جعاله انجام می دهند. به خصوص در مورد اعطای تسهیلات به منظور انجام جعاله برای اجرای طرح های تولیدی و یا خدماتی ، بانک ها ملزم هستند که طرحهای مورد قرارداد را از لحاظ فنی ، مالی و اقتصادی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

 

 

کانال تلگرامی حقوقی 

پیشنهاد ویژه دانلود هزاران تحقیق و مقاله حقوقی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.