سن مسئولیت کیفری در حقوق کشورها

سن مسئولیت کیفری در حقوق کشورها

1-2-1- استانداردهای بین المللی حقوق بشر

صریح ترین پیشنهاد : استانداردهای بین المللی حقوق بشر در باره سن مسئولیت کیفری در مقررات پکن ذکر شده است . ماده 1/4 اشعار می دارد :

در نظام های حقوقی که برای خردسالان سن مسئولیت کیفری تعیین می کنند ، زمان شروع سن مسئولیت ، نباید خیلی پایین و به صورت فیکس و قطعی باشد . بلکه باید با توجه به وضعیت عاطفی ، فکری و پختگی عقلی آن تعیین شود .

در تفسیر این مقررات آمده است : با توجه به تاریخ و فرهنگ ملت ها و با در نظر گرفتن وضعیت سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی کشور خاصی ، سن مسئولیت کیفری به صورت گسترده از 7 تا 8 سال تفاوت پیدا می کند نگرش جدید این تفسیر ملاحظه این امر است که کودک می تواند براساس مؤلفه های اخلاقی و روانی مسئولیت کیفری ، زندگی کند . این کودک با نجابت خویش و یا بصیرت شخصی و درک خود می تواند در برابر رفتارهای اصولاً ضد اجتماعی پاسخگو باشد . 

مقررات یاد شده می گوید : در مجموع باید سنخیت و رابطه تنگاتنگ میان اندیشه مسئولیت کیفری و دیگر حقوق اجتماعی و مسئولیت های ( ازدواج ، سن قانونی و 0000 ) وجود داشته باشد .

تفسیر حقوقی مقررات پکن اشعار می دارد باید تلاش کرد نسبت به پایین ترین محدودة سن مسئولیت کیفری به گونه ای موافقت شود که در تمام جهان قابل اجراء باشد ولی این امر هنوز دور از دسترس است .

در این زمینه کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد از اهمیت خاصی برخوردار است :

ماده اتمام افراد زیر 18 سال را کودک معرفی می کند ماده 2 اعلام عدم تبعیض می نماید یعنی به صورت برابر اعمال شود و ماده 3 کنوانسیون به این اصل برتر ارج می گذارد .

این کنوانسیون از کشورها می خواهد سن مسئولیت کیفری را با این فرض تعیین کنند که کودکان پیش از رسیدن به آن مرحله قوانین کیفری را نقص     نمی توانند ( ماده 3/4 الف ) با این که کمیته خاصی را پیشنهاد نمی نماید ولی از محاکم قضایی انتقاد می کند که حداقل سن مسئولیت کیفری را 12 سال یا کمتر قرار داده اند به خصوص در کشور انگلستان می خواهد تا توجه ویژه به ارتقاء سن مسئولیت کیفری داشته باشد . [1]



[1] - مناقبی ، محمد تقی ، سن مسئولیت کیفری ، کتاب گتفمان حقوقی ، فصل نامه دانشجویی ، سال دوم ، شماره هفتم ، زمستان 83 ، ص 84 و 85


کانال تلگرامی حقوقی 

پیشنهاد ویژه دانلود هزاران تحقیق و مقاله حقوقی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.