-
مهر تکلیف مردان
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:32
مهر یا صداق، حقی است مالی که به مجرد وقوع عقد نکاح، زن صاحب آن میگردد، حتی اگر در متن عقد هم پیش بینی نشده باشد شوهر مکلف به پرداخت آن میشود [1] . ثبوت این حق و تکلیف، مشروط به هیچ شرطی نیست. و به مجرد عقد، زن مالک مهر میشود [2] . «قرآن کریم با لطافت و ظرافت بی نظیری میگوید و آتوالنساء صد قاتهن نحله یعنی: کابین...
-
قوامیت مرد در خانواده
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:31
هر جامعهای برای حفظ نظم نیاز به سرپرست دارد و خانواده نیز که هسته اولیه جامعه است از این حکم مستثنی نیست، بنابراین برای حفظ مصالح خانواده باید رهبر و فرماندهای برای کانون خانواده تعیین شود. قرآن کریم در این زمینه میفرماید: «الرجال قوامون علیالنساء بما فضلالله بعضهم علی بعض و بما انفقوا [1] ، مردان سرپرست زنانند...
-
حکمت ازدواج با مؤمن و مؤمنه
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:30
در نظام حقوقی و اجتماعی اسلام، نهاد خانواده، هسته اصلی تشکیل جامعه اسلامیاست، اکثر قوانین اجتماعی، حقوقی و اخلاقی اسلام بر این مدعا گواهی دارند. و از آنجا که جامعه اسلامی، یک جامعه دینی و ایدئولوژیک است، منطقاً این بنیادیترین نهاد جامعه نیز میبایست رنگ و ماهیت دینی و ایدئولوژیک داشته باشد، و به همین دلیل، اسلام...
-
اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:29
خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی در همه فرهنگها دارای بار ارزشی فراوان بوده و مورد احترام ویژه قرار گرفته است. [1] در خانواده کسانی گرد هم میآیند که نحوه حضورشان با یکدیگر متفاوت است. والدین بنا به اختیار خود این کانون را تشکیل داده و فرزندان قهراً در این واحد قرار گرفتهاند. کودکانی که در مقاطعی از سن خود به...
-
زنان و اشتغال از دیدگاه اسلام
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:28
در ابتکارات دین و قوانین تشریعی آن، مکانیزمیوجود دارد که در آن همگان را به رفع نیاز اقتصادی خود، مستقیماً مکلف نساخته بلکه عدهای را در این رابطه تحت سرپرستی و کفالت عدهای دیگر قرار داده و در واقع دیگران را عهدهدار این مهم و مکلف بر آن ساخته و برای این امر هم فلسفه خاص خود را دارد. یکی از این اصناف، زنان هستند که...
-
فرصتهای شغلی یکسان برای زن و مرد
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:27
ایجاد فرصتهای شغلی یکسان برای زن و مرد یکی از موضوعات مورد تأکید کنوانسیون ایجاد فرصتهای یکسان استخدامیبرای زن و مرد است. البته عمل به این ماده هر چند خلاف شرع نمیباشد ولی با وضعیت خاص اقتصادی و اجتماعی ایران که میلیونها مرد سرپرست خانواده و مرد جوان بیکار دارد و با کمبود شدید فرصتهای شغلی مواجه است به هیچ وجه با...
-
حقوق زنان شاغل در قوانین ایران
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:26
حقوق زنان شاغل در قوانین ایران در خصوص حق دریافت دستمزد برابر، ماده 38 قانون کار مقرر میدارد: «برای انجام کار مساوی که در شرایط مساوی در یک کارگاه انجام میشود، باید به زن و مرد مزد مساوی پرداخت شود. تبعیض در تعیین میزان مزد بر اساس سن، جنس، نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی ممنوع است». حکم قانون در رعایت تساوی...
-
حق اشتغال به کار در قانون اساسی جمهوری اسلامیایران
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:25
در زمینه حق اشتغال به کار به عنوان حق لاینفک همه انسانها، قانون اساسی جمهوری اسلامیایران، دولت را موظف میداند برای نیل به اهداف این نظام همه امکانات خود را برای «پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامیجهت ایجاد رفاه و رفع فقر و بر طرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینههای تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم...
-
تابعیت خارجی زنان
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:23
تابعیت خارجی زنان ماده 988 ق.م شرایط ترک تابعیت ایران را بر میشمارد و در این مورد تفاوتی بین زن و مرد ایرانی که بخواهند ترک تابعیت ایران نموده و به تابعیت کشور دیگری درآیند قائل نشده است. [1] اما با توجه به تبصره «ب» ماده 988 ق.م [2] آشکار میشود که تنها زنان ایرانی مجرد میتوانند ترک تابعیت ایران نمایند و نیز از...
-
تابعیت ایرانی زنان
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:22
تابعیت ایرانی زنان در ماده 980 ق.م. که گروهی را مجاز به تحصیل تابعیت ایران مینماید اشعار میدارد: «اشخاصی که دارای عیال ایرانی هستند و از او اولاد دارند میتوانند تقاضای تابعیت ایرانی نمایند» [1] . در این قسمت ذکری از زنانی که دارای شوهر ایرانی هستند واز او اولاد دارند نکرده است. شاید به این جهت که در بند 6 ماده 976...
-
حرمت تبرج از دیدگاه اسلام
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:21
تمام مذاهب و فرق اسلامینوع تبرج و استفاده از جاذبههای جنسی را برای جلب انظار عمومیممنوع میدانند. این تبرج از کنار گذاشتن حجاب اسلامیشروع شده و تا وضعیت فعلی آن در جهان امروز که یکی از ارکان تجارت و در قالب روسپیگری میباشد، کشیده میشود که همه مراتب آن از نظر مذاهب اسلامیممنوع است. حرمت تبرج از مسلمات قرآنی...
-
تفاوت دیه زن و مرد
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:19
همانطور که در قوانین جزائی ذکر شد، در قانون دیات، دیه زن، نصف دیه مرد است و در صورتی که زن مجروح شود، تا مقدار ثلث دیه، برابر مرد است، و از آن بیشتر نصف میگردد. برخی این تفاوت دیه زن و مرد را دلیل بر جایگاه پایین ارزش زن از دیدگاه اسلام دانسته و بر اسلام خرده گرفته اند و برخی این تفاوت را تبعیض ظالمانه پنداشته و از...
-
تفاوت زن و مرد در شهادت
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:17
به تفاوت زن و مرد در شهادت در آیین دادرسی اسلام، شهادت زن، همچون شهادت مرد، به عنوان یک اصل پذیرفته شده است، اگرچه در برخی موارد قدرت اثبات شهادت مرد و زن متفاوت است. گاه فقط گواهی زن پذیرفته و مسموع است و گاه فقط گواهی مرد. و در بسیاری از موارد، شهادت هر دو پذیرفته است چه به طور مستقل و چه به طور مرکب و آمیخته در این...
-
تفاوتهای زن و مرد در مجازات
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:15
در مورد نحوه اجرای حد در مورد چگونگی اجرای حد، میان زن و مرد تفاوت است،ماده 100 قانون مجازات اسلامیمقرر میدارد: «حد جلد مردزانی باید ایستاده و در حالی اجرا گردد که پوشاکی جز ساتر عورت نداشته باشد، تازیانه به شدت به تمام بدن وی، غیر از سر و صورت و عورت زده میشود. تازیانه را به زن زانی در حالی میزنند که ، زن نشسته...
-
اشتراکهای زن و مرد در مجازات
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:14
جرم زنا زنا عبارت است از رابطه نامشروع میان زن و مرد، رابطه ای که با علم و آگاهی طرفین به ممنوعیت آن ایجاد میشود. در این رابطه نامشروع فرقی نمیکند که زن و مرد مجرد باشند یا متأهل یا این که از محارم یکدیگر بشمار آیند [1] . به هر جهت به دلیل عدم وجود علقه ازدواج و قبح عمل از نظر جامعه این نوع رابطه تحریم شده است. حد...
-
بررسی حقوق زن در قانون اساسی
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:13
مطالعه اجمالی قانون اساسی روشن میسازد که در این قانون به زن و مرد از دو جنبه توجه شده و حقوق و مسئولیتهای این دوازدو منظر موردنظر قرار گرفته است. اول از جهت انسانیت مشترک: به این معنا که زن و مرد هر دو مصداق واژه انسان میباشند و در انسان بودن با یکدیگر برابرند و این برابری اقتضای پیش بینی حقوق و تکالیف یکسان برای...
-
فلسفه تفاوتهای حقوقی در اسلام
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:11
علامه طباطبایی در المیزان فلسفه تفاوتهای حقوقی در اسلام را چنین توضیح میدهد: در دین اسلام واضع احکام خداوند است. بالاترین کسی که به ساختار وضعیت و مقتضیات تک تک موجودات آگاهی دارد، کسی جز خالق آنها نیست بنابراین اوست که صلاحیت دارد، بنا بر نحوه وجودی انسان و بر طبق انواع روابط پیچیده بین افعال او و نیل به سعادت...
-
تفاوت زن و مرد در حقوق
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:10
همانطور که علی رغم اشتراک زن و مرد در انسانیت، از نظر طبیعی (جنسی و روحی) بین آنها اختلافاتی چند وجود دارد، از نظر حقوقی نیز تفاوتهایی بین آنها دیده میشود. آنچه از نظر اسلام مطرح است اینست که زن و مرد به دلیل اینکه یکی زن است و دیگری مرد، در جهات زیادی مشابه یکدیگر نیستند. جهان برای آنها یکجور نیست، خلقت و طبیعت...
-
بررسی دیدگاه اسلام در مورد تساوی زن و مرد
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:10
پیش از ورود در بحث، به نظر میرسد که درآمدی معناشناختی در مورد واژگان تساوی، تشابه و عدالت، مورد نیاز باشد. در المنجد، تساوی به معنای تمائل و تشابه آمده است. در منطق، متساوی به دوشیء گفته میشود که از حیث کمیت، واحد باشند. تشابه نیز از ریشه شبه است به معنای مثل و جمع آن اشباه است. [1] شریف جرجانی در تعریف عدل میگوید:...
-
تساوی زن و مرد کنوانسیون رفع تبعیض
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:08
مواد کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان بر محور «ضرورت تساوی و برابری زنان و مردان در همه شئون» استوار است به این معنا که مصوبات کنوانسیون با پذیرش تفاوتهای طبیعی و جنسیتی میان زن و مرد، بر عدم دخالت این تفاوتها در قانونگذاری و ضرورت وضع قوانین برابر و مساوی تأکید داشته و تنها راه ایجاد رفاه، آسایش، عدالت، آزادی و کرامت...
-
تاریخچه تدوین کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:06
کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان مجموعهای است از همه استانداردهای حقوق زنان که توسط سازمان ملل متحد در طی سالهای 1945 تا 1979 میلادی به تدریج شناسایی و تعیین شدهاند و در تاریخ 18 دسامبر سال 79 توسط مجمع عمومیسازمان ملل متحد تصویب گردید. اولین توافق بینالمللی در مورد برابری جنسیتی به عنوان یک حق اساسی بشر در...
-
جایگزینی حقوق بشر بجای قانون اساسی داخلی و فقه
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:04
بدون شک منظور از این سوال، جایگزینی حقوق بشر در مواردی است که به یکی از موضوعات قانون اساسی و یا فقه مربوط میشود و احیاناً با آنها تعارض دارد، وگرنه واضح است که حقوق بشر جهانی در تمام موارد قابلیت این جایگزینی را ندارد زیرا موضوعاتی که در قانون اساسی و فقه مورد بحث قرار گرفته، بسیار وسیعتر از موضوعاتی است که در...
-
وجود اختلافات در زندگی اجتماعی
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:03
انسان که برای تأمین هر چه بیشتر و بهتر مصالح خود به زندگی اجتماعی روی میآورد در اولین مراحل زندگی جمعی با یک مشکل اساسی مواجه میشود که میتواند همه فواید زندگی اجتماعی را از بین ببرد و آن تزاحم خواستهها و درگیری در مورد چگونگی تأمین نیازها و بهرهبرداری از مواهب زندگی جمعی است. وجود نیازهای مشترک از یک سو و محدودیت...
-
ضرورت عقلی زندگی اجتماعی بشر
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 14:02
- ضرورت عقلی زندگی اجتماعی بشر در باب منشا پیدایش جامعه و زندگی اجتماعی در میان فیلسوفان و اندیشمندان اختلاف فراوانی بروز کرده است و توافقی صورت نپذیرفته است به اعتقاد ما، هم در پیدایش جامعه و هم در دوام و استمرار آن، عامل طبیعی و غریزی و عامل عقلانی با هم تأثیر داشتهاند، زندگی اجتماعی آن ضرورتی را که برای موریانهها...
-
اهداف عدالت ترمیمی
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 13:59
عدالت ترمیمی در رابطه با این موارد می باشد: ترمیم صدمات وارده به بزه دیدگان، اعاده بزهکاران به زندگی همراه با رعایت قانون و ترمیم صدمات وارده به روابط بین اشخاص و جامعه محلی. عدالت ترمیمی در صدد مشارکت دادن همه طرفین جرم و فراهم نمودن فرصتهائی برای کسانی است که از جرم متاثر گردیده اند و نیز مشارکت دادن کسانی که در...
-
اصول عدالت ترمیمی در مورد نهادهای عدالت ترمیمی
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 13:58
الف) تعهد به اعمال رویه ای که تامین نیازهای طرفین اختلاف را محور فعالیتهای خود قرار دهد. ب) رعایت حقوق بشر و تضمین آن. ج) بیطرفی اعمال کنندگان روشهای عدالت ترمیمی. د) بیطرفی روشهای عدالت ترمیمی. هـ) جهت حفظ بیطرفی اعمال کنندگان عدالت ترمیمی، آنها نباید نقش دیگری را در پرونده ایفا نمایند. و) نهادهای عدالت ترمیمی متعهد...
-
اصول عدالت ترمیمی در مورد نظام قضائی
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 13:57
الف) هدف اصلی باید ترمیم خسارات باشد. ب) الزامات ترمیمی باید عادلانه، متناسب و عملی باشند. ج) در جائیکه الزامات ترمیمی، متناسب بوده اما بزه دیده از مشارکت خودداری مینماید، باید فرصتهایی جهت ترمیم خسارات وارده به جامعه محلی و سایر وابستگان بزه دیده که متحمل خسارت شده اند، فراهم گردد. د) در جائیکه الزامات ترمیمی،...
-
اصول عدالت ترمیمی در مورد نهادهای معین نظام قضائی
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 13:56
اختلاف، امکان حصول توافق وجود نداشته باشد. ب) اجتناب از تبعیض غیر عادلانه از طریق تضمین این امر که حقوق قانونی طرفین اختلاف مورد مطالعه قرار نگیرد. ج) فراهم نمودن فرصتهای زیاد و متنوع برای بزهکارانی که در صدد ترمیم و جبران خسارات و صدمات وارده می باشند. کانال تلگرامی حقوقی پیشنهاد ویژه دانلود هزاران تحقیق و مقاله حقوقی
-
اصول عدالت ترمیمی در رابطه با منافع جامعه محلی
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 13:54
اصول عدالت ترمیمی در رابطه با منافع جامعه محلی (محلی که جرم در آنجا ارتکاب یافته است و ساکنین آن محل را متاثر ساخته است) و منافع کل اجتماع: الف) ارتقاء بخشیدن به امنیت جامعه محلی و هماهنگی کل اجتماع از طریق فراگیری فرآیند عدالت ترمیمی و نیز اعمال برخی تدابیری که جهت کاهش جرم یا صدمات وارده مفید می باشند. ب) ارتقاء...
-
اصول عدالت ترمیمی در رابطه با کسانیکه موجب ورود صدمه یا ضرر به دیگران شده اند
سهشنبه 19 اردیبهشت 1396 13:52
الف) اعطای فرصتی به بزهکاران جهت ترمیم خسارات خصوصاً قبل از هرگونه الزام قانونی و رسمی. ب) ترمیم باید متناسب با میزان صدمه وارده و نیز توانایی شخص در ترمیم آن صدمه باشد. ج) احترام به شان اشخاص که در صدد ترمیم خسارت بر می آیند. کانال تلگرامی حقوقی پیشنهاد ویژه دانلود هزاران تحقیق و مقاله حقوقی