در مورد نحوه اجرای حد
در مورد چگونگی اجرای حد، میان زن و مرد تفاوت است،ماده 100 قانون مجازات اسلامیمقرر میدارد: «حد جلد مردزانی باید ایستاده و در حالی اجرا گردد که پوشاکی جز ساتر عورت نداشته باشد، تازیانه به شدت به تمام بدن وی، غیر از سر و صورت و عورت زده میشود. تازیانه را به زن زانی در حالی میزنند که ، زن نشسته و لباسهای او به بدنش بسته باشد».
2-2-کیفیت استیفا قصاص
در موردی که کسی عمداً مسلمانی را بکشد باید قصاص شود[1] همچنین اگر قطع عضو یا جرح آن عمدی باشد، موجب قصاص است.[2] در زمینه قصاص میان مرد و زن تفاوت وجود دارد به موجب ماده 209 ق.م.ا. هر گاه مرد مسلمانی عمداً زن مسلمانی را بکشد محکوم به قصاص است لیکن باید ولیّ زن قبل از قصاص قاتل نصف دیه مرد را به او بپردازد.
در ماده 258 نیز به همین امر تأکید نموده و اشعار میدارد که در صورت رضایت قاتل میتواند به مقدار دیه یا کمتر یا بیشتر از آن مصالحه نماید. تفاوت دیگر در مورد قتل فرزند توسط پدر یا مادر است.
ماده 220 « پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمیشود و به پرداخت دیه قتل به ورثه مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد.»
اما چنین حکمیدر مورد مادر صادق نیست و قتل فرزند توسط مادر مشمول احکام مربوط به قتل نفس است.
در مورد قصاص عضو، صدر ماده 273 برابری زن و مرد در قصاص عضو را مورد حکم قرار داده اما با قید و تخصصی که به آن زده قائل به تفاوت میان زن و مرد در بعضی از حالتها شده است به این بیان که در قصاص عضو زن و مرد برابرند و مرد مجرم به سبب نقص عضو یا جرمیکه به زن وارد نماید به قصاص عضو مانند آن محکوم میشود مگر اینکه دیه عضوی که ناقص شده ثلث یا بیش از ثلث دیه کامل باشد که در آن صورت زن هنگامیمیتواند قصاص کند که نصف دیه آن عضو را به مرد بپردازد.
2-3- پرداخت دیه توسط عاقله
دیه، مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو به مجنی علیه یا به ولی یا اولیاء دم داده میشود.[3] تفاوت دیگری که در مورد دیه وجود دارد اینست که :
در خطای محض، دیه قتل و جراحت به عمده عاقله است[4] و به موجب قانون اسلام، عاقله شامل بستگان ذکور نسبی پدر و مادری یا پدری به ترتیب طبقات ارث است[5] و مادر در پرداخت دیه مسئولیتی ندارد.
3- تفاوتهای زن و مرد در اثبات جرم
3-1- شهادت یکی از طرق اثبات جرم:
2-4-ثبوت جرم
یکی از دلایل اثبات دعوی، شهادت است. در زمینه شهادت میان زن و مرد تفاوتهایی وجود دارد که در مجموع این نتایج را به دست میدهد که :
شهادت زن به تنهایی در جایی اعتبار دارد که مردان نمیتوانند حضور پیدا کنند و زن هایی که کارشناس فنی و تخصصی محسوب میشوند شهادتشان پذیرفته میشود مثل اثبات زنده متولد شدن طفل، شهادت بر بکارت و یا عیوب جنسی و در بعضی موارد زیر شهادت زنان اصلاً پذیرفته نیست[6] مثل لواط، محاربه، شرابخوری و قتل و در بعضی موارد نیز شهادت زنان به انضمام مردان به اعتبار هر دو شاهد زن در مقابل یک شاهد مرد را میپذیرند[7] مثل، زنا، سرقت ، دیون[1] - ماده 207 ، ق. م. ا
[2] - ماده 269، ق.م.1
[3] .ماده 294 قانون مجازات اسلامی
[4] .ماده 305 ق.م.1
[5] .ماده 307 ق.م.1
[6] .مواد 117،118،119،128،153، بند ب ماده 189، 1700 ق.م.1