خانه عناوین مطالب تماس با من

وکیل پایه یک + وکیل قرارداد + تنظیم قرارداد

وکیل پایه یک + وکیل قرارداد + تنظیم قرارداد

دسته‌ها

  • مطالب حقوقی 1088
  • مقالات مدیریت 17

ابر برجسب

پایان نامه اجرا و اقامه حد الهی جزوه اجرا و اقامه حد الهی مقاله اجرا و اقامه حد الهی تحقیق اجرا و اقامه حد الهی پایان نامه دفاع از عرض و ناموس جزوه دفاع از عرض و ناموس مقاله دفاع از عرض و ناموس تحقیق دفاع از عرض و ناموس پایان نامه قتل عمد شبه عمد و خطا جزوه قتل عمد شبه عمد و خطای محض مقاله قتل عمد شبه عمد و خطای محض پایان نامه اصول عدالت ترمیمی نها پایان نامه مزایای استفاده از تجا مقاله مزایای استفاده از تجارت ال جزوه مزایای استفاده از تجارت الک

جدیدترین یادداشت‌ها

همه
  • روابط خارجی ایران در زمان نادر شاه
  • روابط ایران و عثمانی در زمان نادر شاه
  • کتاب سوزی ایران و مصر
  • روش نفی عادات ذهنی و عملی امام خمینی (ره)
  • روشهای تعلیم و تربیت امام خمینی (ره)
  • تقدم تزکیه بر تعلیم از دیدگاه امام خمینی
  • اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی
  • اهداف واسطی از دیدگاه امام خمینی
  • اهداف تعالیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (ره)
  • آزادی در رابطه با خدا امام خمینی

بایگانی

  • اسفند 1396 4
  • بهمن 1396 4
  • دی 1396 5
  • آذر 1396 4
  • آبان 1396 2
  • خرداد 1396 498
  • اردیبهشت 1396 630

جستجو


آمار : 220413 بازدید Powered by Blogsky

عناوین یادداشت‌ها

  • ارزیابى اوراق قرضه بدون بهره دوشنبه 8 خرداد 1396 18:52
    این اوراق به آن ترتیب که ذکر شد از نظر فقهى مشکلى ندارد و در حقیقت خریداران اوراق تا سررسید معین, مبلغى را به صورت قرض الحسنه در اختیار دولت مى گذارند تا در طرحهاى مفید براى همگان به کار گرفته شود. لکن از جهت استقبال مردم, اندازه روشنى دارد که از آن فرات ر نخواهد رفت به این معنى که در جامعه هاى اسلامى, براساس تعالیم...
  • اوراق قرضه بدون بهره دولتى دوشنبه 8 خرداد 1396 18:52
    شاید نخستین و ساده ترین پیشنهاد, انتشار و خرید و فروش اوراق قرضه بدون بهره دولتى باشد, به این صورت که دولت براى تأمین اعتبار لازم جهت انجام طرح یا طرحهاى مشخصى که داراى زوایاى ارزشى و معنوى هستند, دست به کار انتشار اوراق قرضه بدون بهره شود, در اختیار افر اد نیکوکار قرار دهد و منابع حاصله را در طرحهاى سودمند براى همگان...
  • علتهاى موفق نبودن عملیات بازار باز در ایران دوشنبه 8 خرداد 1396 18:51
    شرط اصلى موفقیت بانک مرکزى در استفاده از عملیات بازار باز, وجود بازار پیشرفته اوراق بهادار, بویژه اوراق قرضه است, تا بانک مرکزى بتواند هر موقع که لازم بداند با پیشنهاد قیمتهاى جدید به مقدار دلخواه, به خرید یا فروش اوراق قرضه بپردازد و این شرط, به دلایل ز یر هیچ وقت در ایران پا نگرفت. 1. ناسازگارى ماهیت اوراق قرضه با...
  • تجربه عملیات بازار باز در ایران دوشنبه 8 خرداد 1396 18:51
    پیش از پیروزى انقلاب اسلامى, اگرچه مشکل قانونى براى انتشار اوراق قرضه و استفاده از آن به عنوان ابزارى جهت کنترل و تنظیم نقدینگى وجود نداشت, لکن تحقیقات نشان مى دهد نظام بانکى تجربه موفقى در به کارگیرى عملیات بازار باز به عنوان ابزار سیاست پولى نداشته است . براى نخستین بار اوراق قرضه در سال 1320 به مبلغ چهارصد میلیون...
  • ماهیت حقوقى عملیات بازار باز دوشنبه 8 خرداد 1396 18:50
    چنانچه گذشت, عملیات بازار باز عبارت است از خریدوفروش اوراق قرضه دولتى, به این بیان که بانک مرکزى در شرایط تورمى, براى کاهش نقدینگى و یا جبران کسرى بودجه دولت, به فروش اوراق قرضه پرداخته, به این ترتیب از مردم و بانکهاى تجارى قرض با بهره مى گیرد و در روزگا ر ایستایى و کسادى بازار, با خریدن اوراق یاد شده, اسناد بدهى دولت...
  • بررسى فقهى ـ اقتصادى ابزارهاى جایگزین اوراق قرضه دوشنبه 8 خرداد 1396 18:50
    ییکى از نقشهاى مهم نظام بانکى و به اعتقاد شمارى, مهم ترین نقش آن کنترل و هدایت متغیرهاى اساسى اقتصاد کلان از راه اجراى سیاستهاى پولى است. تجربه سالهاى اخیر, نشان مى دهد کشورهایى که با در پیش گرفتن سیاستهاى خردمندانه, بیش ترین توجه را به رفتار عرضه پول دا شته اند, کم ترین بى ثباتى را در درآمد اسمى داشته اند. برعکس...
  • پایین‏تر بودن نقش زن در وضعیت اقتصادى دوشنبه 8 خرداد 1396 18:49
    از دید عده دیگرى از صاحبنظران اسلامى، نصف بودن دیه زن نسبت‏به مرد بدینگونه توجیه شده که اصولا دیه براى جبران خسارت وارده به مجنى‏علیه یا خانواده او است، و از آنجا که مرد نقش بیشتر و موثرترى در زندگى اقتصادى دارد و با از بین رفتن یا صدمه دیدن او لطمه بیشترى به وضع مالى خانواده وارد مى‏آید بخصوص که در نظام حقوق اسلام...
  • پایین‏تر بودن ارزش زن نسبت‏ به مرد دوشنبه 8 خرداد 1396 18:49
    از گفته‏ها و نوشته‏هاى برخى از بزرگان فقه و تفسیر چنین برمى‏آید که اصولا زن در مقام مقایسه با مرد از ارزش و اعتبار کمترى برخوردار است و از همین روست که اعتبار شهادت دو زن معادل شهادت یک مرد به حساب آمده و یا سهم‏الارث او نصف سهم‏الارث مرد قرار داده شده است. به هر حال جایى که ارزش‏گذارى مادى مطرح است و قرار است‏خون بها...
  • روایات نابرابرى قصاص اعضاى زن و مرد پس از رسیدن به یک سوم دوشنبه 8 خرداد 1396 18:48
    این روایت ها دلالت دارند که دیه قطع اعضاى زن، برابر با مرد است تا زمانى که به یک سوم دیه نرسد و هرگاه به یک سوم رسید، دیه زن نصف مى شود. اضافه بر یک سوم، شامل دیه جان هم مى شود که باید تنصیف گردد. پنج روایت بر این راى مشهور دلالت مى کنند که از این قراراند: ۱. صحیحه ابان بن تغلب، قال: قلت لابی عبداللّه(علیه السلام)ما...
  • روایات نابرابرى دیه زن و مرد با دلالت التزامى دوشنبه 8 خرداد 1396 18:47
    مضمون این روایت ها چنین است که اگر مردِ آزادى در برابر زنِ آزاده اى قصاص شده و به قتل رسد، باید نیمى از دیه به خانواده مرد مقتول پرداخت گردد. معناى این سخن چنین است که دیه زنْ نصف دیه مرد است وگرنه، وجهى براى پرداخت نیمى از دیه وجود ندارد. تعداد این روایت ها در کتب معتبر حدیثى به پانزده روایت مى رسد و از این میان،...
  • نقد و بررسى دیدگاه نابرابرى دیه زن و مرد دوشنبه 8 خرداد 1396 18:47
    در روایات مختلف منقول از پیامبر اکرم و ائمه اطهار، هم میزان دیه تعیین شده و هم در بعضى از آنها به نصف بودن دیه زن نسبت‏به دیه مرد اشاره شده است. بدین معنى که در برخى از روایات به طور مطلق دیه قتل انسان (دیه نفس) و نیز دیه اعضا و جراحات وارده بر انسان ذکر شده و در بعضى از روایات نیز تصریح شده به اینکه دیه زن نصف دیه...
  • روایات تشریع دیه دوشنبه 8 خرداد 1396 18:46
    قرآن کریم در یک آیه بر اصل تشریع دیه دلالت دارد ولى نسبت به مقدار آن ساکت است: (وَمَا کَانَ لِمُوْمِن اَن یَقْتُلَ مُوْمِنًا اِلاَّ خَطَـًا وَ مَن قَتَلَ مُوْمِنًا خَطَـًا فَتَحْرِیرُ رَقَبَه مُّوْمِنَه وَدِیَهٌ مُّسَلَّمَهٌ اِلَى اَهْلِهِى اِلاَّ اَن یَصَّدَّقُواْ فَاِن کَانَ مِن قَوْم عَدُوّ لَّکُمْ وَهُوَ مُوْمِنٌ...
  • مبانى حکم دیه‏و مقررات متفاوت آن‏در مورد زن و مرد در قانون‏ مجازات دوشنبه 8 خرداد 1396 18:46
    در قوانین عرفى امروز، ارتکاب قتل و جرح و ضرب، از یکسو، جنبه کیفرى دارد و مجازات اعدام و حبس و جریمه نقدى و احیانا کیفرهاى دیگر بر آن مترتب است که عمدتا جنبه عمومى دارد و حکومت‏به خاطر تجرى مرتکب به نقض حریم جامعه و حقوق و امنیت دیگران و با هدف تنبیه مجرم یا تادیب او یا عبرت دیگران و پیشگیرى و بازدارندگى و یا همه آنها،...
  • اعتبار شهادت زن در اثبات دعوى و جرم دوشنبه 8 خرداد 1396 18:45
    طبق مواد مختلف و متعدد قانون مجازات اسلامى، یا شهادت زن اصولا براى اثبات جرم اعتبار ندارد و یا با انضمام شهادت زن با مرد و آن هم در حد اعتبار شهادت دو زن در برابر یک مرد معتبر است، طبق مواد ۱۱۹ ، ۱۲۸،۱۳۷،۱۵۳ ، ۱۷۰ ، ۱۸۹،۱۹۹،۲۳۷ اصولا جرائم لواط، مساحقه، قوادى، قذف، شرب خمر، محاربه، سرقت و قتل عمد با شهادت زن قابل...
  • برابری یا عدم برابری دیه زن و مرد دوشنبه 8 خرداد 1396 18:44
    بر اساس قانون مجازات اسلامى ایران و مطابق فتاواى بسیارى از فقیهان شیعه و سنى، دیه زن نصف دیه مرد است. این راى در میان فقهای شیعه و سنی مخالفانى نیز دارد. دلیل عمده گروه اول آیه ۱۷۸ از سوره بقره یعنى (وَ الاُْنثَى بِالاُْنثَى) ، تصریح برخى از روایات بر نصف بودن دیه زن نسبت ‏به مرد ، اجماع و استحسان است. گروه دوم نیز با...
  • مفهوم عدد در قسامه دوشنبه 8 خرداد 1396 18:44
    عدد قسامه در عمد، پنجاه و در خطا، بیست و پنج است، اما محل بحث، این است که آیا مى شود تعداد قسم لازم در قسامه، پنجاه یا بیست و پنج بار توسط دو یا سه نفر مرد انجام شود یا باید توسط پنجاه و یابیست و پنج نفر باشد؟ به نظر مى رسد نظریه دوم، حق و نزدیک تر به واقع است و روایاتى نیز بر آن دلالت مى کند که به آن اشاره مى شود: 1....
  • قصاص یا دیه در قسامه اعضا دوشنبه 8 خرداد 1396 18:43
    نکته قابل توجه در بحث قسامه اعضا این است که تنها دیه ثابت مى شود و موجب قصاص نخواهد بود؛ چون قسامه، خلاف اصل و قاعده است و در موارد خلاف اصل و قاعده، باید بر قدر متیقن اکتفا کرد.علاوه بر آنکه کلمه «یعطى» در پایان روایت ظریف، در گرفتن دیه ظهور دارد. کانال تلگرامی حقوقی پیشنهاد ویژه دانلود هزاران تحقیق و مقاله حقوقی
  • تعداد قسامه در اعضا دوشنبه 8 خرداد 1396 18:43
    در باره اینکه تعداد افراد باید شش نفر باشند یا اینکه یک نفر مى تواند شش مرتبه قسم یاد کند، اگر کلمه «نفر» را در روایت، مانند «رجل» بدانیم، باید شش نفر قسم یاد کنند و قسم مکرر از یک نفر کافى نیست،اما در جمله پایانى روایت ظریف، این گونه آمده است: «فان لم یکن للمصاب من یحلف معه ضوعفت علیه الایمان»((29))؛ اگر براى فردى که...
  • حق قسم در قسامه دوشنبه 8 خرداد 1396 18:42
    هرگاه قسامه با شرایطى که گذشت، محقق شود، آیا قسم از مدعى شروع مى شود و مخصوص به اوست یا شامل مدعى علیه نیز مى شود؟ تصریح روایات باب قسامه، این است که در قسم، از مدعى خون شروع مى شود؛ یک نفر باشد یا چندین نفر. پس هرگاه مدعى قسم را با شرایطش اقامه کند، قتل ثابت مى شود؛ در غیر این صورت، بر مدعى علیه است که پنجاه قسم...
  • حصول ظن براى قاضى در تحقق لوث دوشنبه 8 خرداد 1396 18:42
    در اینکه آیا ظن قاضى بر صدق مدعى با وجود قراین، شرط است ـ هر چند ولى یقین و جزم داشته باشد ـ یا ظن وى شرط نیست، محل بحث است. برخى ظن قاضى بر صدق مدعى را از امارات و قراین شرط دانسته اند؛ به گونه اى که قسامه را از حیث توسعه وتضییق، دائر مدار ظن قاضى مى دانند. به همین لحاظ، لوث را این گونه تفسیر کرده اند: امارات و...
  • شرط وجود لوث و اتهام دوشنبه 8 خرداد 1396 18:41
    چون بناى ترتیب در رجوع به منابع استنباط، یعنى ادله و اصول عملیه است، نخست باید به کتاب مراجعه شود و سپس به ترتیب، به سنت، اجماع، فتاواى فقها و کلمات آنان(که ممکن است از کلمات آنان، به وجود روایتى در آن باره پى ببریم)، دلیل عقل و سپس به اصول عملیه مراجعه مى شود، ولى چون در قرآن، آیه اى که بر لوث دلالت کند، نیامده است،...
  • موضوع قسامه و مورد آن دوشنبه 8 خرداد 1396 18:41
    عمده بحث در قسامه، بحث از موضوع و مورد آن است؛ چرا که ظاهر روایات قسامه این است که قسامه در باره مقتولى است که در محله قبیله اى و یا در چاه عشیره اى پیدا شود و گمان رود که آنان او را کشته اند؛ به دلیل سابقه دشمنى یا جنگ بین قبیله قاتل و مقتول؛نه هرکشته اى که گمان رود کسى قاتل وى باشد؛ چنان که عده اى چنین پنداشته...
  • مبدا تشریع قسامه و حکمت آن دوشنبه 8 خرداد 1396 18:40
    مبدا تشریع قسامه، زمان پیامبر(ص) است و حکمت آن، محفوظ ماندن خون مسلمانان و احتیاط در مسائل مربوط به خون است؛ چنان که به این مسئله در روایات، تصریح شده است که به برخى از این روایات اشاره مى شود. مبدا تشریع قسامه «عن ابی بصیر، قال: سالت ابا عبدالله(ع) عن القسامة این کان بدؤها؟ فقال: کان من قبل رسول الله(ص) لما کان بعد...
  • قسامه در روایات و کلمات فقها دوشنبه 8 خرداد 1396 18:40
    قسامه در روایات، حقى است خاص براى اولیاى دم؛ در صورتى که مدعى حقشان شوند و متهم به صورت نامشخص، در گروه یا قبیله اى باشد، که روایات آن بعدا خواهد آمد. اما قسامه در کلمات فقها، اسم براى قسمها((4)) و اسمى است که به جاى مصدر به کارمى رود. گفته مى شود: «اقسم اقساما و قسامة» چنان که گفته مى شود «اکرم اکراما و کرامة». تحریر...
  • آیات قرآن و شرط اسلام در ذبح کننده دوشنبه 8 خرداد 1396 18:39
    براى این که روشن شود آیا در آیات قرآن مجید یادى از لزوم مسلمان بودن ذبح کننده به میان آمده است یا نه, باید آیاتى را که در مورد گوشتهاى حرام و حلال بحث کرده اند یاد کنیم و مقدار دلالت آنها را بررسى کنیم. به طور اجمال باید دانست که این آیات, بعضى در مکّه نازل شده اند و بعضى در مدینه, بعضى در آغاز بعثت و بعضى در اواخر...
  • مقصود از لا ضرر چیست ؟ دوشنبه 8 خرداد 1396 18:38
    بعضی از محققین مانند شیخ انصاری جمله لاضرر و لا ضرار را ، حمل بر معنای حکم ضرری نموده اند و بعضی دیگر مانند آخوند در کفایه آن حمل بر نفی حکم به لسان نفی موضوع کرده است و گروهی مانند نراقی ، صاحب عناوین و شیخ الشریعه آن را حمل بر نهی کرده و گفته اند از جمله خبریه لا ضرر اراده نهی از ضرر شده و نهی در آن را نهی الهی...
  • ایا غیر از دیه سایر ضررهای ناشی از جرم باید پرداخت شود؟ دوشنبه 8 خرداد 1396 18:37
    وضوع بالا یکی از موضوعاتی است که در فقه شیعه مورد بحث واقع شده و در نتیجه مشکلات فراوانی را در آراء دادگاهها بوجود آورده و آراء متضاد و متناقضی در شعب مختلف دیوان عالی کشور صادر گردیده است . بنابراین لازم دیدم این مساله را از نظر فقهی مورد بحث قرار دهم تا شاید مورد استفاده قضات محترم و حقوقدانان ارجمند واقع شود هرچند...
  • عوامل سقوط ضمان طبیب دوشنبه 8 خرداد 1396 18:36
    چنانکه ملاحظه کرده اید از یک سو، طبیب طبق قواعد و ادله، ضامن است. از سوى دیگر مى‏دانیم که اگر طبیبى بداند که در صورت فوت بیمار یا نقص عضو باید دیه بپردازد، هیچ گاه حاضر به معالجه بیمار نخواهد شد و قهرا بیماران در وضع بدى قرار خواهند گرفت و علاج بیمار که یک حکم الهى و عقلى است ترک خواهد شد، لذا باید براى این جهت فکرى...
  • نظر غیر مشهور (عدم ضمان طبیب) دوشنبه 8 خرداد 1396 18:36
    در مقابل نظر مشهور، عده اى از فقها از قبیل ابن ادریس از قدماى اصحاب در کتاب سرائر (21) و آیت‏الله سید محمد شیرازى در کتاب «الفقه‏» (22) از معاصرین و برخى از حقوقدانان (23) به عدم ضمان طبیب حاذق محتاط معتقدند. این گروه نیز براى خود دلایلى دارند که ذیلا به آنها اشاره مى‏شود: 1 - اصل برائت، یعنى در صورت تبحر و محتاط و...
  • اثبات ضمان طبیب دوشنبه 8 خرداد 1396 18:35
    طبابت در دیدگاه مسلمانان، اولا: یک مسئولیت و تعهد دینى و ضرورت اجتماعى انسانى است که امکان تساهل در آن وجود ندارد و یکى از واجبات کفایى است. ثانیا: حکمى عقلى است زیرا براى بقاى نوع انسان و تخفیف رنجها و بلایا نقش اصلى را دارد. ثالثا: پزشکى یک رسالت اخلاقى است و نجات دادن یک شخص، همسان و بمنزله نجات همه افراد جامعه...
  • 1147
  • 1
  • ...
  • 3
  • 4
  • صفحه 5
  • 6
  • 7
  • ...
  • 39