تاریخچه تجارت الکترونیکی

http://s9.picofile.com/file/8295094234/%D8%B1%D8%A8%D9%81%DB%8C%D8%AB%D8%B3%D8%B3%DB%8C%D8%A8%D9%84.PNG 


حدود 123 سال از اختراع تلفن توسط الکساندر گراهام بل می گذرد . اختراع بل در سال 1876 تجارت الکترونیکی را به گونه ای که امروز شناخته می شود پی ریزی کرد. امروزه کشور هندوستان یکی از جوامع مدرن است که متخصصین نرم افزار این کشور منشا بسیاری از نوآوری ها و اختراعات صورت گرفته در زمینه تجارت الکترونیکی به حساب می آیند البته نقش انگلستان هم نباید در این میان فراموش شود . تجارت الکترونیکی ریشه در همگرایی خلاق کامپیوتر و تلفن دارد. تاریخچه تجارت الکترونیکی به شکل امروزین آن ریشه در دو پدیده دارد : اینترنت و مبادله الکترونیکی داده ها(EDI) منشا هر دو این پدیده ها به دهه 1960 باز می گردد. در دهه  1970 ظهور فرآیند  انتقال  الکترونیکی منابع مالی   (EFT)بین بانکها که از طریق شبکه های خصوصی امن انجام می شد عملا بازار منابع مالی را متحول کرد در ابتداEDI  که از طریق ارزش افزوده(VAN) انجام می گرفت رسانه ارتباطی مورد استفاده شرکت های بزرگ بود . پیشرفت غیر منتظره اینترنت زمانی شروع شد که برای اولین بار پست الکترونیکی با توسعه فناوری جدیدARPANET مورد استفاده قرار گرفت . این پدیده منجر به طرح نسخه جدیدی از پروتکل انتقال داده به نامTCP/IP شد. در ابتدای دهه 1980 تجارت الکترونیکی بین شرکت های تجاری توسعه قابل توجهی پیدا کرد . در این زمان فناوری های انتقال الکترونیکی پیام مانند تبادل الکترونیکی  داده ها و پست الکترونیکی بطور وسیعی بین شرکت های تجاری بکار گرفته شد . فناوری های انتقال پیام با کاهش کاربرد کاغذ در فرآیندهای تجاری و افزایش اتوماسیون کم کم در تمامی فرآیندهای تجاری سازمان ها نفوذ کرد و به مرور زمان با ارتقای کارایی این فرآیندها به عنوان یکی از بخش های لاینفک تجارت درآمد و مبادله الکترونیکی اطلاعات زمینه انتقال الکترونیکی اسناد تجاری را برای شرکت ها فراهم نمود به گونه ای که نیاز به دخالت انسان در این فرآیند به حداقل ممکن رسید . ظهور اینترنت امکان انجام اشکان جدیدی از تجارت الکترونیکی نظیر خدمات به هنگام را فراهم نمود .کاربرد و توسعه جهانی اینترنت با ظهور وب جهان شمول شروع شد . وب جهان شمول باعث شد که تجارت الکترونیکی تبدیل به یکی از راههای ارزان و کم هزینه برای انجام فعالیتهای تجاری شود (صرفه جویی ناشی از مقیاس) و پس از مدتی تنوع بسیار وسیعی از غعالیتهای تجاری را پوشش داد ( صرفه جویی ناشی از حیطه) با همگرایی بین اینترنت و تجارت الکترونیکی و توسعه فزاینده اینترنت به عنوان ابزار و فناوری تجارت الکترونیکی بکارگیری ابزار پر هزینهEDI توسط شرکتها به فراموشی سپرده شد . اما با این وجود نقش  EDI  در جهان کسب و کار را نمی توان نادیده گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.