مدل تجارتی شرکت با مصرف کننده(B2C)

http://s9.picofile.com/file/8295094234/%D8%B1%D8%A8%D9%81%DB%8C%D8%AB%D8%B3%D8%B3%DB%8C%D8%A8%D9%84.PNG




بیشترین سهم در انجام  تجارت  الکترونیکی از نوع B2C  را خرده  فروگی تشکیل می توان نامید . تجارت بین فروشنده و  خریدار که در حال حاضر جز متداول ترین تراکنش ها در حیطه تجارت  الکترونیکی بر روی اینترنت است یک نوع B2C محسوب میگردد. این نوع تجارت با گسترشWEB به سرعت افزایش پیدا کرد و اکنون به راحتی می توان اقسام کالاها از شیرینی گرفته تا اتومبیل ونرم افزارهای کامپیوتری را از روی اینترنت خریداری کرد .B2C از حدود 5 سال پیش با راه اندازی  سایتهائی چون  Amazone , CDNow  آغاز شد . اغراق  نیست اگر  jeff Bezor  را پیشگام در امر B2C بدانیم که در سال 1994 شرکت Amazone را بنا نهاد. وی که یک تاجر کم تجربه در امر خرده فروشی بود ، سایت خود را فقط به  هدف  فروش  کتاب  از  طریق اینترنت راه اندازی کرد. این ایده ساده مقدمه ای بود برای یک تحول جهانی . در این قسمت خلاصه ای در ارتباط با این شیوه تجارت ارائه می گردد.   مزایای تجارت الکترونیکی از نوع B2C  تجارت الکترونیکی یک فناوری برای تغییر است . شرکت هائی که از آن به هدف ارتقاء سیستم فعلی خود استفاده می کنند از مزایای آن بطور کامل بهره نخواهند برد .  بیشترین  امتیازات تجارت الکترونیکی  نصیب سازمان هائی خواهد شد که می خوتهند روش و ساختار تجارت خود را تغییر داده و آنر ا  با تجارت الکترونیکی همگون سازند. از دید خریداران فروشگاههای الکتونیکی ، مهمترین  امتیازاتی که می توان برای تجارت الکترونیکی نام برد عبارتند از: کاتالوگ ومشخصات کالاها به سهولت قابل دسترسی ومشاهده بوده ومشتری همچنین قادر است بر اساس ویژگیهای متعدد ( همچون نام ،نوع،رنگ، وزن قیمت و ..) کالای مورد نظرخود را جستجو نماید. توضیح کالاها می تواند به همراه تصاویر متعدد بوده و درعین حال می تواند شامل تصاویرسه بعدی نیز باشد که مشتری از زوایای گوناگون کالای مورد نظر را مشاهده نماید. ـ کالاها و خدمات می توانند  توسط بقیه خریداران نظر دهی شوند  و مشتری قادر است ازنظرات بقیه خریداران در مورد کالای مورد نظر خود مطلع شود. ـ بعضی از محصولات ( همچون نرم افزار ، کتابهای  الکترونیکی ، موسیقی فیلم و.. ) در همان زمان خرید قابل دریافت از سایت فروشگاه هستند. ـ کالاها معمولا  از فروشگاه های  فیزیکی ارزانتر هستند ( به علت کم  بودن هزینه های سربار فروشگاه و زیاد بودن تعداد خریداران). ـ فشار و استرس ممولا در هنگام خرید از  یک فروشگاه فیزیکی ،  به هنگام خرید ازیک فروشگاه الکترونیکی وجود نخواهد داشت.مقایسه انواع گوناگون یک کالای خاص در  فروشگاههای مختلف  می تواند به راحتی  انجام  گیرد. فاصله بین این فروشگاهها به اندازه یک Click است . ـ خریدار قادر  است کلیه  فروشگاهها را برای یافتن مناسبترین  قیمت  برای کالای مورد نظر جستجو کند . ـ خریدار پس از انتخاب کالا ، به سادگی و با فشردن  چند کلید قادر به  انجام سفارش و پرداخت هزینه ها بوده و بعد از مدت معینی کالای خریداری  شده  را در منزل خود دریافت خواهد کرد.  ـ بعد از دریافت کالا اگر مشکلی  در کالای دریافت شده  موجود باشد خریدار می تواند به  سایت فروشگاه  مراجعه کرده واز امکانات  ارجاع  کالا استفاده نماید. از دید فروشندگان و صاحبان فروشگاههای الکترونیکی موارد زیر به عنوان امتیازات تجارت الکترونیکی محسوب می گردند:  هزینه راه اندازی فروشگاه الکترونیکی بسیار کمتر از فروشگاه فیزیکی است. تبلیغ محصولات به راحتی و به ارزانی ودر سطح جهانی میسر است. مشتریان منحصر به یک منطقه یا کشورخاص نبوده و محیط فروشگاه با مرزهای جغرافیایی محدود نخواهد بود . رقابت  برای جذب  مشتری  سبب ارتقاء کیفیت  محصولات و  خدمات خواهد شد . مدیریت فروشگاه و تعیین راه کارهای آتی کاملا ساخت یافته می گردد.  فروشگاهها قادر خواهند بود مشتریان خود را بر اساس سلیقه، علاقه و انتخاب های ایشان  شناسائی  کرده آنها را در انتخاب کالای  موردنظر خود راهنمائی کنند.  اضافه کردن سرویسهای جدید  نظیر پشتیبانی خدمات ، جوابگوئی به سئوالات مشتریان و غیره می تواند به سهولت انجام پذیرد. رقابت و بازار یابی  می تواند  با ایجاد  یک بازار  مناسب و حضور جذاب در شبکه جهانی اینترنت انجام گیرد. ارتباط با مشتریان، تولید کنندگان و دیگرافراد می تواند با استفاده از صفحات وب ، نامه های الکترونیکی و EDI تسهیل شود. سفارشات می توانند به صورت الکترونیکی ارسال و دریافت شوند . تعداد مشتریان و خریداران بسرعت قابل افزایش است . نرخ سود در مقابل هزینه های مصرفی افزایش خواهد یافت. ارتباط با تولید کنندگان کالاها با حذف واسطه ها بهینه می گردد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.