نوزاد ربایی،مخفی یا تعویض کردن طفل

م.631 ق.م.ل می گوید:«هر کس طفلی را که تازه متولد شده است بدزدد یا مخفی کند یا او را به جای طفل دیگری یا متعلق به زن دیگری غیر از مادر طفل قلمداد نماید به شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد و چنانچه احراز شود که طفل مزبور مرده بوده مرتکب به یکصد هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.» منظور از طفل تازه متولد شده همان نوزاد انسان است که نام آدم بر او صدق می کند. بنابراین در اینجا جرم آدم ربایی رخ داده است و اگر ماده 631 به صورت خاص بیان نمی شد مشمول ماده 621 بود.

علت این که قانونگذار واژه دزدیدن را به جای واژه ربودن برای ربودن طفل به کار برده است در حالی که دزدیدن معمولاً برای ربودن اموال به کار می رود،آن است که نوزاد به دلیل ناتوانی از حرکت و دفاع در حکم مال می باشد هر چند ممکن است قانونگذار به این تفاوت توجهی نداشته و همان آدم ربایی را اراده کرده باشد زیرا این دو واژه به جای یکدیگر نیز به کار می روند.

در مقام تفاوت میان ماده 621 و 631 ممکن است چنین گفته شود که ماده 631 ناظر به موردی است که شخصی،طفل تازه متولد شده را می رباید تا خودش او را بزرگ کند یا برای بزرگ کردن به دیگری بدهد یا آن را به جای فرزند خود بزرگ کند مانند شخصی که فرزند دختر به دنیا نمی آورد و در بیمارستان دستبند دختری را با دستبند طفل پسر خود عوض می کند. بنابراین چنانچه این تفاوت صحیح باشد باید گفت اگر مرتکب ربودن طفل،او را به قصد اخاذی یا به هر منظور سوء دیگری برباید مشمول ماده 621 خواهد بود و این احتمال گرچه از ظاهر ماده 631 به دست نمی آید اما احتمالی است که می توان آن را توجیه کرد.(عباس زراعت،شرح قانون مجازات اسلامی،تعزیرات،ج2،ص125) .



کانال تلگرامی حقوقی 

پیشنهاد ویژه دانلود هزاران تحقیق و مقاله حقوقی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.