حقوق زنان شاغل در قوانین ایران

حقوق زنان شاغل در قوانین ایران

در خصوص حق دریافت دستمزد برابر، ماده 38 قانون کار مقرر می‌دارد: «برای انجام کار مساوی که در شرایط مساوی در یک کارگاه انجام می‌شود، باید به زن و مرد مزد مساوی پرداخت شود. تبعیض در تعیین میزان مزد بر اساس سن، جنس، نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی ممنوع است».

حکم قانون در رعایت تساوی زن و مرد در این خصوص حکمی‌صریح است و نیاز به تفسیر ندارد.

یکی از موارد پیش‌بینی شده برای حمایت از کارگران، استفاده از بیمه‌های اجتماعی است به موجب قانون اساسی «برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، بی‌سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی»[1] و دولت موظف است که در جهت نیل به اهداف نظام در تعمیم بیمه همه امکانات خویش را به کار بندد[2]. اما از آنجا که در نظام جمهوری اسلامی‌رعایت حقوق زنان و حمایت از ایشان وظیفه دولت محسوب شده است، قانون اساسی در اصل بیست و یکم ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست را مورد تأکید خاص قرار داده است.

علاوه بر قانون اساسی، تأمین اجتماعی افراد جامعه چه در عرصه اشتغال تحت پوشش قانون کار و چه در زمینه دولتی باید توسط دولت انجام پذیرد. بدین منظور قانون تأمین اجتماعی (مصوب3/4/1354) و قانون بیمه بیکاری مصوب 26/6/69 را می‌توان از مهم‌ترین زمینه‌های اجرای این وظیفه دولت به شمار آورد.

به موجب قانون تأمین اجتماعی، موضوع این قانون شامل موارد ذیل می‌باشد:

الف- حوادث و بیماری‌ها ب- بارداری ج- غرامت دستمزد د- از کار افتادگی هـ - بازنشستگی و- مرگ.

زن چه تحت عنوان همسر باشد، چه فرزند دختر، چه مادر و خواهر می‌تواند از مزایای قانون (بیمه بیکاری) بهره‌مند شود.[3]

همچنین در زمینه بازنشستگی میزان سابقه خدمت زنان برای بازنشستگی 5 سال کمتر از مردان است که جنبه حمایتی دارد.[4]

در زمینه حمایت از حقوق زن در وضعیتهای ویژه یا به دلیل توانایی جسمی‌زن قانون کار مقررات ویژه‌ای وضع نموده که ذیلاً بدان اشاره می‌شود:

ماده 75 قانون کار: در حمل بار بیش از حد مجاز با دست و بدون وسایل مکانیکی، کار فرما حق ندارد از کارگران زن استفاده کند و انجام این قبیل کارها توسط کارگران زن ممنوع است.

ماده 77: در زمان بارداری اگر نوع کار خطرناک یا سخت تشخیص داده شود باید کارفرما، کار مناسب‌تر و سبک‌تر به کارگر باردار ارجاع نماید.


[1] - اصل بیست و نهم قانون اساسی .

[2] - بند 12 اصل سوم قانون اساسی .

[3] - تبصره 2 بند ج ماده 7 قانون بیمه بیکاری

[4] - تبصره 1 ماده 2 قانون اصلاح مقررات بازنشستگی وظیفه قانون استخدام کشوری مصوب 13/12/68.



کانال تلگرامی حقوقی 

پیشنهاد ویژه دانلود هزاران تحقیق و مقاله حقوقی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.